dimarts, 7 de febrer del 2012

First Lego League 2.012

L’Escola Joan Pelegrí hem tornat a participar, un any més, en el torneig de robòtica educativa de la First Lego League.


La FLL és una competició internacional de robòtica per a escolars que sorgeix l’any 1998, fruit de l’aliança de FIRST i LEGO. Des d’aquell any, coincidint amb l’inici de curs, s’anuncia un nou desafiament que enganxa a nois i noies de tot el món en un projecte d’investigació, estratègia i construcció de robots.


En equips de 3 a 10 participants, de 10 a 16 anys, orientats per un entrenador i durant 12 setmanes, hauran de resoldre el desafiament proposat mitjançant projectes d’investigació i programació de robots.


A través del desafiament “Food Factor” d’aquesta nova edició, més de 16.000 estudiants de 55 països han explorat la temàtica de la seguretat alimentària, examinant els possibles focus de contaminació que es produeixen en els aliments i cercant formes de prevenir i combatre aquest tipus de contaminacions. 

La competició provincial s’ha desenvolupat a l’auditori del Cosmocaixa de Barcelona. Hi participàvem 44 equips, dividits en dos grups, competint entre ells, el 4 i 5 de febrer. Com hem comentat, el desafiament d'aquest any era la seguretat alimentària, tema sobre el qual hem hagut de fer una investigació i aportar una proposta per resoldre diferents problemàtiques. A més, calia fer la presentació del projecte tecnològic.


El desafiament es composa principalment de dues partes. Per a superar-les amb èxit es requereix creativitat i enginy en les missions del robot, i habilitat i imaginació per a la investigació per a realitzar el projecte científic, tot plegat, combinat amb altes dosis d’entusiasme i esperit d’equip. En aquest apartat tenen especial importància els entrenadors, que no només han de guiar, supervisar i orientar a l’equip, també han de fomentar l’esperit crític i de superació. 

Com a treball d’investigació, els equips havíem de presentar una solució innovadora a un problema real relacionat amb el desafiament. Vam optar per un estudi sobre els mètodes de conservació del suc de taronja natural, prenent com a referència la pèrdua d’àcid ascòrbic (vitamina C) que pateixen els sucs en funció del mètode de conservació emprat. Volem agrair al professor Joan Ll. Sorribas els seus suggeriments i consells i, especialment, la seva valuosa col·laboració en la realització de les anàlisis.
Moment de l’exposició de l’apartat tècnic (amb la presència de les càmeres de TVE)
En la competició de robots, cada equip havia de mostrar als jutges el seu robot amb les solucions tècniques desenvolupades per resoldre els reptes proposats i posteriorment, competint contra els altres equips, tractar d’assolir la màxima puntuació possible superant les missions amb el seu robot. La competició es desenvolupa en rondes classificatòries de 2,5 minuts. La competició de robots aquest any ha estat molt disputada tot i que dos equips han mostrat un nivell notable, per sobre de la resta. 

Acabada la competició i computades les puntuacions obtingudes en la part científica (innovació, anàlisi, creativitat...), la part tècnica (disseny del robot, programació, fiabilitat, estratègia...), els valors FLL (esperit d’equip, respecte, integració, cortesia...) i la competició de robots, el nostre equip ha quedat entre els primers classificats, a pocs punts de diferència dels equips que han passat a la següent fase. Malgrat el cansament acumulat durant la competició (cal esmentar que els membres de l’equip es trobaven immersos en la setmana d’exàmens finals), l'alegria va ser màxima quan, a l'entrega de premis, hem estat els guanyadors del Premi a la Inspiració, que reconeix a "l'equip que més ha gaudit de forma completa de l'experiència de la competició FLL i que ha demostrat un entusiasme i un esperit extraordinaris". Tot un reconeixement al treball de tants mesos de preparació i d'esforç.
Enhorabona a la Marina, la Paula, en Marc, en Jordi i l'Hèctor!
També han participat a l'edició d'enguany, per primera vegada, dos grups d'alumnes de primària en l'apartat Junior FLL. En aquesta modalitat, els participants, de 6 a 9 anys d’edat, s’organitzen per equips de 2 a 6 components amb el recolzament d’un entrenador (pare, mare, monitor/a o professor/a). Cada equip havia de construir amb peces de LEGO un model basat en el desafiament anual (que inclogui, al menys, una part mòbil) i elaborar un pòster o cartell per a mostrar les seves troballes i l’evolució de la investigació.

Esperem i desitgem el curs vinent tornar a competir al torneig, de manera que animem a tots els nois i noies que us agradin les ciències, la tecnologia i la programació, a que us animeu a participar de l’experiència de la competició.

Miquel Guasch
Albet Duarte
Professors de Tecnologia i
entrenadors de la FLL. 

Reportatge TVE